viernes, 3 de mayo de 2013

Blocs de Dienes



Dues particularitats sobre el nom d'aquest material:

El creador va ser William Hull, Zoltan Dienes va ser el que els va utilitzar en escoles de Canadà i Austràlia com a material d'aprenentatge de les matemàtiques, es feien anomenar blocs de Hull.

D'altra banda, i encara què, són coneguts sota aquest nom, els blocs en si no són 'lògics', si s'anomenen així és per la seva principal funció, que és la de ser material per treballar els processos lògics en l'aprenentatge de les matemàtiques. No obstant això, les aplicacions finals són molt més àmplies, atenent, sobretot, al fet que els processos lògics no només són propis de l'aprenentatge de les matemàtiques.

Anem per parts i vegem en primer lloc, com són aquests blocs.

El conjunt complet està format per 48 peces, cap igual a l'altra. Cada peça es caracteritza per quatre atributs: la seva forma (triangular, circular, quadrada, rectangular), el seu gruix (gros, prim), el seu color (groc, vermell, blau) i la seva mida (gran, petit).

Triem qualsevol, podríem descriure així: és triangular, gruixuda, groga i gran. Aquestes característiques o valors és el que les fan úniques, ja que una i només una, els reunirà.

Com els fem servir?

Serveixen per posar als nens davant unes situacions que els permetin arribar a determinats conceptes matemàtics. A partir de les activitats els nens arriben a:
  • Nomenar i reconèixer cada bloc.
  • Reconèixer les variables i valors d'aquests.
  • Classificar atenent a un sol criteri.
  • Comparar els blocs establint semblances i diferències.
  • Realitzar seriacions seguint unes regles.
  • Establir la relació de pertinença a conjunts.
  • Emprar els connectius lògics (conjunció, negació, disjunció, implicació).
  • Definir elements per la negació.
  • Introduir el concepte bàsic de nombre.

Per extensió, els blocs també poden ser utilitzats en l'àrea de llengua, per explicar conceptes com classificació i ordenació, famílies lèxiques, coordinació i, és clar, vista.

Per treballar amb els blocs, de vegades, es poden utilitzar unes targetes, en què representa cadascun dels atributs, en positiu i en negatiu.


Activitats

ActivitatMatemàtiques amb figures
Objectius
  • Introduir les operacions matemàtiques bàsiques.
  • Conèixer les diferents figures.
  • Conèixer els colors.
Desenvolupament
L'educador presentara els Blocs i començarem a conèixer els diferents blocs que tenim (mides, colors i formes), començarem a introduir operacions matemàtiques molt bàsiques. Un exemple seria: tenim una fitxa a la mà i agafo un altre. Quantes en tenim? I si ara trec una?. El farem de manera grupal i individual. Anirem complicant les operacions fins que arribem a un punt que les respostes no són correctes, però en aquest moment no deixarem de fer l'activitat sinó que, reforçarem les operacións que si dominen, per no acabar l'activitat amb frustració.
Material
  • Blocs de Dienes
Temps1 hora.
EdatA partir de 5 anys.
Avaluació Ens anirem fixant en el nivell que té cada infant en les operacions matemàtiques bàsiques i també a nivell de grup podem treure conclusions per pròximes activitats.


ActivitatCreativitat
Objectius
  • Fomentar la creativitat dels infants.
  • Conèixer diferents objectes.
  • Treballar conceptes matemàtics.
Desenvolupament
Farem quatre grups a la classe i a cada grup els donarem un joc sencer de Blocs de Dienes, mitjançant un làmina on estarà representat el que volem que facin amb les peces com exemple podria ser una casa, els infants han de construir sobre la taula la casa representada. Repetirem amb diferents làmines amb diferents objectes.
Material
  • 4 Jocs de Blocs de Dienes.
  • Diferents Làmines amb imatges dels objectes.
Temps

1 hora.
EdatA partir de 5 anys.
Avaluació El que avaluarem de cada infant és si és capaç de reconèixer la figura i com la representa, si la fa exactament igual que la de la imatge o utilitza la imaginació i representa una casa igualment, però, amb una altre forma. 

ActivitatReconeixement de formes i colors
Objectius
  • Conèixer les formes.
  • Conèixer els colors.
  • Conèixer el concepte gran i petit.
Desenvolupament
L'educador mitjançant els Blocs de Dienes anirà presentant als infants els diferents blocs, l'ensenyarà i els preguntarà quina és aquesta forma? Quan reponguin, podem fer servir una altre diferent o agafar una, amb la mateixa forma, però més petita. També podem preguntar de quin color és cada bloc. A mesura que anem avançant començarem a fer les preguntes de manera individualitzada.
Material
  • Blocs de Dienes.
Temps1 hora.
EdatA partir de 5 anys.
Avaluació Avaluarem que cada infant respongui correctament a les preguntes i estarem atents a les confusions amb els colors i les formes.

No hay comentarios:

Publicar un comentario